halaman

Thursday, January 6, 2011

MEROKOK??? bunuh diri namanye tu....







Merokok?? xde gaya la..
taw x iklan tu?? hehe, xkan x taw kot..
merokok ni sebenarnye mmg btol2 xde gaya.. wlaupon aku ni pon seorang smoker..
tp sbenarnye aku dlm proses nk brenti da.. sbb aku mula sdar akan risiko merokok ni..
korang taw x dlm rokok tu mngndungi lebih 4000 bahan kimia beracun.. bkn sepuluh ke dua puluh taw..

4000 byk tu.. pergh......
antara lain bahan dlm rokok tu ialah bahan radioaktif (polonium-201) dan bahan-bahan yang digunakan di dalam cat (acetone), pencuci lantai (ammonia), ubat gegat (naphthalene), racun serangga (DDT), racun anai-anai (arsenic), gas beracun (hydrogen cyanide) yang digunakan di “kamar gas maut” bagi pesalah yang menjalani hukuman mati, dan banyak lagi. tp yg pling pnting skali, rokok ni mngndungi TAR, NIKOTON, dan KARBON MONOKSIDA..
nak aku jelas kan apa yg ada dlm tiga ramuan utama rokok ni x??





TAR: tar ni mngndungi sekurang-kurangnyan 43 bahan kimia yg bole jd pnyebab kanser (karsinogen). kanser boh!!! bkn men2 punyer.. kalau stakat cagu kt kaki x kesa lg boh!!!


NIKOTIN: sape x taw nikotin?? xkn kt kt skola korang xblaja kot nikotin ni apa?? wadusss... nikotin ni adalah sejenis najis dadah yg spesis gak ngn heroin, amfetamin, dan kokain.. dye betindak balas kepada sistem mesolimbik yg juga mnjadi punca utama ketagihan rokok..
nikotin ni jgk la yg mmbuatkn kita brkelakuan mcm ilang akal  ble rokok abes.. hahaha..
btol x para smokers??? pstu nikotin ni jgk pnyebab utama pnyakit jantung ngn strok.. klo korang nak taw, akit jantun adalh pembunuh utama dalam dunia n strok adalah pembunuh no.4.... ni fakta bkn auta eah....


KARBON MONOKSIDA: haaaa.... yg ni pon klo korang x taw, aku x bole nk ckp apa da.. karbon monoksida ni besenye bole didapati dpd ekzos kete.. cuba korang bayangkan korang  g sedot ekzos kete tu?? hahaha.. karbon monoksida ni dye mmpu mnjejaskan bekalan oksigen ke tisu otot manusia.. dye bole mnyebabkan otot kte terencat (huhu, jgn igt otak korang je bole terencat) n bole mnyebabkan maut bila paras karbon monoksida d dlm badan melebihi 60%.. sekali lg aku ulang yer.. bila paras karbon monoksida dlm badan melebihi 60%, ia bole mnybabkan MAUT!!!! 


So.. that's why la aku rse agak wajar utk aku mula berenti smoke nih..
berenti merokok ni bkn aje sihat.. pstu korang bole bjimat cermat ngn duit korang tu.. byk bnde lain yg korang bole beli. renung2kanlah yer para smoker sekalian...







No comments:

Post a Comment

Popular Posts