halaman

Tuesday, March 29, 2011

Komputer ada jantina?





Assalamualaikum kepada semua pembaca2 blog aku..
aku nk tanye korang ni, korang tau x jantina komputer korang?
aku rase koerang pon x taw yg komputer bole ada jantina kn??
haha.. ni la yg aku nk ajar arini, cmne nk taw jantina komputer korang.
untuk makluman, tutorial ni hanya berkesan bg pengguna windowa sahaja ya..
kalau sesape yg guna mac os x ke linux ke, pape kejadah la skalipon 
yg selain dpd windows, mnx map sesangat...


step 1: buka application Notepad kt koputer korang..




step 2: taip:  CreateObject(“SAPI.SpVoice”).Speak”I love YOU”
          ( sila taip ayat kt atas tu yer, kalau korang copy paste, 
           nnt dye x mnjadik.)


<click to enlarge>
step 3: korang "save as" di desktop supaya senang korang nk cari jap lg 
           dengan nama i love u.vbs (A), utk "save as type" tu korang tukar 
           jd "All Files" (B)

<click to enlarge>

step 4: tutup notepad tu n pegi ke desktop, klik file yg korang da save td. 
           kalau keluar sore laki, maka laki la jantina nye, dan jga sebaliknye..


<click to enlarge>




kalau korang nk tau lappy aku ni gurl.. haha, untung aku..^_^
bg yg dpt sore gurl yg kiut cm sore doremon tu jgn lak lak 
asik di main je bnde tu, almaklumlah nk lepas gian.. hahahahaha.. 


*p/s : bg yg suka bereksperimentasi, korang boleh la tukar ayat tu jd ayat len,asal kan still bahasa inggeris, sbb aku x rase pc korang tu canggih giler sampai bole baca bahasa iban atau yg sewaktu dgnnye..
sekian tutorial aku pd kali ni..

6 comments:

  1. dah try .. wah , sgt excited !
    but i'm not sure whether my lappy is a girl or a boy ? -.- . haha

    ReplyDelete
  2. hihihihi , lappy comel saye lelaki ~ suare garau la ~ hahaha

    ReplyDelete
  3. nurul amira: haha.. y? sore dye x clear ea..
    WanZa El: waa.. haha..^_^

    ReplyDelete
  4. suare die clear . but , confuse boy ke girl . skali dgr mcm girl . dua kali dgr macam boy . 2 alam kut ? hehe

    ReplyDelete
  5. hahaha.. try dengarkali ke 3...
    kot2 dye mengaum ke pas tu..hahaha

    ReplyDelete

Popular Posts